(צילום: משי בן עמי)

מתכננים ליטול משכך כאבים לפני החיסון לקורונה? כדאי לחשוב פעמיים: מומחים מזהירים כי נטילת תרופות כמו איבופרופן (בארץ: נורופן ואדוויל) או פראצטמול (אקמול, דקסמול בישראל) עלולה להפחית מיעילות החיסון של פייזר ומודרנה. הדבר אמנם לא נבדק מדעית, אולם מחקרים קודמים כבר הראו יצירה מופחתת של נוגדנים בנטילת משככי כאבים סמוך לחיסון.
1 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בירושלים
חיסוני קורונה בירושלים
לא לקחת משככי כאבים לפני או אחרי החיסון
(צילום: AFP)
חיסוני הקורונה של פייזר ומודרנה אינם כואבים כשלעצמם: המחט דקיקה, וכמות החיסון מינימלית ביותר – החיסון של פייזר כולל 0.3 מיליליטרים המוזרקים בתוך שנייה. אלא שהחיסון עצמו יוצר תגובה חיסונית סוערת מאוד שעלולה להוביל לתופעות לוואי זמניות לאחר החיסון, כמו כאב במקום ההזרקה, עליית חום וכאבי שרירים.
כעת מזהירים מומחים בארצות-הברית כי נטילת משככי כאבים לפני החיסון אינה מומלצת, בשל החשש מפגיעה בתגובה החיסונית ויצירת הנוגדנים. ההערכה הזו אמנם לא נבדקה כעת בחיסוני הקורונה, אבל היא הגיונית מבחינה מדעית, וגם הוכחה במחקרים בעבר.
משככי כאבים אולי יפחיתו מעט מתופעות הלוואי הזמניות שלאחר החיסון, אלא שהמומחים שהתראיינו לתקשורת האמריקנית, טוענים כי הם עלולים לפגוע ביצירת הנוגדנים. מחקר קודם כבר הוכיח זאת: חוקרים בצ'כיה שבדקו 450 פעוטות שהתחסנו בחיסונים השגרתיים, מצאו כי אצל אלה שקיבלו פראצטמול אחרי החיסון, נוצרו פחות נוגדנים, מאשר פעוטות שלא קיבלו כל תרופה. מחקר נוסף שנערך באוניברסיטת דיוק שבארצות-הברית מצא כי אצל ילדים שקיבלו שיכוך כאבים לפני חיסוני השגרה, נוצרו פחות נוגדנים בהשוואה לילדים שלא קיבלו שיכוך כאבים.
על פי ההערכות, משככי כאבים מתערבים במערכת החיסון ועלולים להפחית את התגובה החיסונית: כך למשל, התרופה איבופרופן שייכת לקבוצת מפחיתי דלקת לא סטרואידים מעכבים את האנזים ציקלוהקסאגינאז, וכתוצאה מכך יורדת רמות הפרוסטגלנדינים – מולקולות המתווכות בתהליכי דלקת. גם התרופה פרצטמול פועלת במנגנונים שונים המפחיתים את רמות הפרוסטגלנדינים, מה שעלול להוביל לתגובה חיסונית מופחתת.
כיצד ניתן בכל זאת להקל על תסמיני החום וכאבי השרירים לאחר התרופה? הקפידו על שתייה מרובה, מנוחה, ודווחו על כך לרופא המטפל שישקול האם יש צורך בבדיקה או בטיפול רפואי כלשהו.